Rekrytering marknadsföring

Personal med rätt kompentens är nödvändigt för att lyckas med marknadsföring. Att hitta rätt person kan dock vara svårt. Inom marknadsföring finns en mängd olika roller som kräver specialister för att uppnå resultat i den högt konkurrensutsatta branschen.

I den här artikeln tipsar vi om olika företag som hjälper till med rekrytering och berätter mer om en hur en rekryteringsprocess går till.

Läs Mer

Hitta specialister inom marknadsföring

Personal med rätt kompentens är vad som kan ta en misslyckad kampanj till en framgångsrik insats för ett företags synlighet. Nedan finns information om 6 företag som jobbar med att hitta personal inom marknadsföring. Några av de vanligaste jobben de rekryterar peronal till är:

  • Marknadschefer
  • Kommunikatörer
  • Grafisk designer
  • Projektledare
  • Webbdesigner
  • Social Media Manager
  • UX designer

Team720

Team720 erbjuder kompetensförsörjning till företag som är i behov av rekrytering till marknader som kräver kvalificerad personal inom media och försäljning. Företaget ser till att du får personal med rätt drivkraft, kompetens och personlighet samt dessutom passar in i företagskulturen. Dagens marknadskompetens ser annorlunda ut jämfört med tiden före digitala tjänster. Exempel på specialistroller är: content manager, social media manager, digital marknadschef och affärsutvecklare.

Vidare till Team720.se

Knack Rekrytering

Knack Rekrytering & Konsulter är ett Stockholmsbaserat och nischat rektyteringsföretag med fokus på marknad likväl som kommunikation och design. Företaget vänder sig till dig som är i behov av att rekrytera kompetent personal inom digital marknadsföring. Teambuilding är prioriterat för Knack och då är det kreativitet, mångsidighet och strategi som är i fokus.

Vidare till Knackrekrytering.se

Maxkompetens

Maxkompetens är ett rekryteringsföretag med minst 20 års erfarenhet inom branschen. Företaget är en av de större och mest kompetenta aktörerna i Sverige. De kopplar årligen mer än 1200 personer till tjänster inom marknad och försäljning, teknik och IT samt logistik, kundtjänst och administration. Rekryteringen är värdegrundsbaserad och fokus läggs på drivkraft likväl som en personlighet som matchar ditt företag.

Vidare till Maxkompetens.se

Recruitment Friends

Recruitment Friends är nischad och lägger sitt fokus på rekrytering inom digital marknadsföring. De matchar ditt företag med marknadsföringsspecialister i Sveriges fyra största städer: Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Recruitment Friends har erfarenhet och kunskap tack vare professionella medarbetare inom rekrytering.

Vidare till Recruitmentfriends.com

Så gå rekryteringsprocessen till

Rekryteringsprocessen skapar struktur i arbetet och leder till ett mer systematiskt urvalsarbete. Nedan går vi igenom vilka steg som följer under processen. Du kan även hitta mer information hos Ledarnas.

Kravprofil & tidsplan

I en kravprofil sammanfattas de krav som ställs på den som ska rekryteras. Dokumentet kan delas in i olika typer av kompetenser och erfarenheter som efterfrågas. Kravprofilen inkluderar till exempel utbildning och teoretisk förståelse samt personliga egenskaper. Syftet är att hitta kandidater med störst potential för tjänsten. Innan kravprofilen dokumenteras görs en tidsplan för rekryteringen.

Annonsering

Annonsering sker på rekryteringsföretagets hemsida, annonsportaler och sociala medier. I annonserna introduceras företaget som vill rekrytera. Därefter beskrivs yrkesrollen så realistiskt som möjligt samt vad som krävs för att få jobbet. Det framgår vad företaget behöver och vad de förväntar sig av sökande kandidater.

Urval & tester

Rekryteringsföretaget granskar tänkbara kandidater i egna databaser och nätverk samt de ansökningar som kommit in. Innan ett urval görs kan rekryteraren vid behov genomföra tester, till exempel ett personlighetstest. Utifrån vilka kompetenser som identifieras görs urvalet tillsammans med företagskunden. De bäst lämpade kandidaterna för yrkesroller inom marknadsföring går vidare till nästa steg, intervjuer.

Intervjuer

Samtliga potentiella kandidater intervjuas med hjälp av evidens- eller kompetensbaserad intervjuteknik. Syftet är att verifiera de kompetenser som efterfrågas och att den bäst lämpade kandidaten ska lyckas i sin roll på arbetsplatsen. Kompetensbaserade frågor syftar till att ringa in hur kandidaten har agerat tidigare i väl utvalda situationer.

Referenstagning

Rekryteraren kontaktar utvalda kandidaters tidigare arbetsplatser och samlar in information via referenspersoner. Det kan till exempel vara tidigare kollegor likväl som chefer, projektledare, kunder eller lärare/handledare. Här är det viktigt att kunna verifiera de kompetenser och personliga egenskaper som tidigare har identifierats. Referenspersonerna bör kunna bekräfta och/eller komplettera den information som redan finns.

Återkoppling

Rekryteringsprocessen avslutas med en uppföljning för att säkerställa att både du som kund och den nu rekryterade kandidaten är nöjd. Att utvärdera och återkoppla kan identifiera både vad som gjorts bra och mindre bra. Återkopplingen visar hur träffsäkert rekryteringsföretaget har varit i sin rekrytering av personer till exempelvis specialistroller inom marknadsföring och sälj.

6 fördelar med att ta hjälp med rekryteringen

Att ta hjälp av ett rekryteringsföretag kan kosta en hel del, men det gör det också om du själv ska söka, välja ut, intervjua, förhandla, skriva avtal och inskola personal. Här är 5 anledningar till varför vi rekommenderar att ta hjälp med rekryteringen personal i marknadsföringsbranschen.

  1. Tidsbesparing
  2. Tillgång till rekryteringsföretagets kontakter
  3. Nyanställningen följer en beprövad process
  4. Du får hjälp från annonsering av jobbannons till att skriva kontrakt
  5. Fler ansökningar som ger större chans till mer kunnig personal